30.8.2018 Katriina Ekko

Digitaalinen portfolio – osaamisen esittely

Ihanaa olla opiskelija! Aalto-yliopiston avoimessa tämän elokuun aikana suorittamallani Digitaalisen viestinnän ja median -kurssilla sain yhdeksi tehtäväkseni laatia digiportfolion. Tuo mainio aihe sai minut mietteliääksi, miten ihmeessä saan tiivistettyä osaamiseni digitaaliseen portfolioon – tuohon kaiken osaamisen kattavaan esityskansioon? Miten se tehdään ja mihin sitä käytetään?

Onhan minulla kotisivut ja tämä oma blogi: www.procrafts.fi/blogi! Tämä on juuri oikea tilaisuus tuoda esiin osaamistani ja kurssilla oppimiani taitoja. Neulesuunnittelijan taitoni olen jo tuonut laajasti esiin, sillä lähes kaikki aikakauslehdissä olleet mallini ovat kotisivuillani. Täällä blogissani voin esitellä myös digitaalista osaamistani ja taitojani. Kotisivuilla olevat kuvat kertovat enemmän kuin tuhat sanaa ja tässä kerron siitä, mitä osaan ja mitä olen oppinut lisää digitaalisesta viestinnästä ja sen roolista organisaatioiden viestinnässä ja yhteiskunnassa.

Käytän itse sosiaalisessa mediassa paljon Linkediniä ja WhatsAppia sekä kuuntelen musiikkia YouTubesta, mutta en ole kaiken aikaa päivittämässä Instagramia enkä Facebookia.

Olen konkreettisesti kokenut median murroksen. Näen selkeästi sekä digitaalisen viestinnän että median trendit: lähes kaikki viestintä on jollakin sähköisellä alustalla. Erityisesti vuorovaikutteinen ja yhteisöllinen viestintä ovat saaneet huomattavan suuren merkityksen sosiaalisen median ansiosta. Digitaalinen viestintä ja media muokkaavat yhteiskuntaa, liiketoimintaa ja niiden valtasuhteita.

Digitaalisen viestinnän strateginen rooli yritys- ja organisaatioviestinnässä on merkittävä muutos yrityskulttuurissa. Viestinnän uusimpien käytäntöjen mahdollisuudet ja riskit eettisistä, sosiaalisista ja taloudellisista näkökulmista sekä eri intressiryhmien kannalta pitää ottaa huomioon jo viestintää suunnitellessa.

Opin tuntemaan lisää digitaalisen viestinnän ja median keskeisiä teorioita ja käsitteitä. Pystyn analysoimaan kriittisesti tuoreimpien tutkimuksien valossa sidosryhmäsuhteita, rekrytointiviestintää sekä kriisien ja maineenhallintaa näissä medioissa.

Osaan työskennellä virtuaalitiimissä sekä soveltaa digitaalisia alustoja ennakkoluulottomasti ja tilanteeseen sopivalla tavalla. Osaan käyttää GoogleDriven palveluja yhteisen esityksien ja raporttien laadinnassa. Opin toisen ryhmän työn nähtyäni käyttämään myös Preziä (www.prez.com), joka tekee esityksistä nautinnollista katsottavaa.

Olen perehtynyt kurssin aikana mm.  LinkedIn -sivustojen merkitykseen yksilön ja yrityksen näkökulmasta. Miten tehostetaan omaa profiilia ja kuinka yritykset käyttävät kanavaa rekrytointitarkoituksiin. Oma Linkedin -profiilini löytyy linkistä: www.linkedin.com/in/katriinaekko.  Sieltä löytyvät CV:ni sekä aikaisemmat vastuulliset tehtäväni. Teimme ryhmätyönä ja virtuaalitiiminä esityksen LinkedIn:in monipuolisista mahdollisuuksista. Tutustuin sitä varten mm. Tom Laineen laatimaan LinkedIn Megaoppaaseen, joka on tarkoitettu profiilin muokkaamiseen ja tehostamiseen sekä ammattimaiseen käyttöön, ja voin suositella sitä. Henklöprofiilin laatiminen on näkyväksi tulemista ja verkottumista monipuolisesti.  LinkedIn on eroaa Facebookista ja Twitteristä siinä, että sen on puhtaasi professionaalista kanssakäymistä, siellä tuodaan esiin työelämän osaamista, taitoja sekä kontakteja.  Linkedin -oppaan voi ladata osoitteesta: www.linkedinopas.fi

Teimme ryhmätyön myös jakamistalouden kriisistä ja maineenhallinnasta sosiaalisessa mediassa. Aiheeksi valitsimme Airbnb -palvelun, joka on vuokra-asunnon välitystoimintaa internetissä. Airbnb on hyvä esimerkki jakamistaloudesta ja aikakauden ilmiöstä, josta puhuvat niin nuoret kuin varttuneetkin käyttäjät. Käsittelimme jakamistalouden nurjaa puolta, palvelun väärinkäyttöä syrjintää ja Airbnb:n radikaaleja vaikutuksia kaupunkien gentrifikaatioon ja vuokramarkkinoihin. Airbnb on hyvä palvelu, silloin kuin asunnon tähtiluokitus osuu kohdilleen ja kaikki on sitä mitä luvataan.

Omana lopputyönäni kirjoitan WhatsApp ja WhatsApp Busines -palveluista yksilö- ja yritysviestinässä. Kurssin aikana opin lisää digitaalisen viestinnän keinoja, tutustuin uusiin palveluihin ja opin käyttämään niitä sekä etsimään tietoa eri tietokannoista. Tieteellisiin tutkimuksiin viittaava opinnäytetyö opetti minulle tiedon etsintää aivan uusilla sivustoilla.

Opettajamme KKT Merja Porttikivi esitteli mielenkiintoisilla luennoillaan erittäin konkreettisesti, miten digitaalinen viestintä on mullistanut yksilöiden, yhteisöjen ja yritysten viestintää. Digitaalisessa kulttuurissa viestintä on multimodaalista eli se rakentuu kuvien, äänen ja tekstin yhteispelistä. On yhä enemmän yhteisöllisesti tuotettuja sisältöjä. Yrityksien työntekijät osallistuvat usein sisällön  tuottamiseen, jolloin heitä myös koulutetaan ja kannustetaan sosiaalisen median käyttämiseen. Ryhmätyöt olivat haasteellisia tehtäviä, sillä esitykset toteutettiin erittäin tiiviissä aikataulussa, jolloin digitaalisen viestinnän jo olemassa olevat taidot olivat kullan arvoisia. Kurssilla oli hyvä verkostoitua ja oppia toisilta.

Kurssi vahvisti taitojani ja sytytti minulle jälleen intohimon päästä kouluttamaan ja tekemään  brändiviestinnän kirkastamista ja kehittämään sisältöjä. Sisältö on edelleen tärkeintä viestinnässä.

 

, , , , ,